
نیم کلاچ: به نقل از زومیت اولین مدلهای هیبریدی تولیدی لامبورگینی قرار است دارای فناوری الکتریکی پیشگام باشند و سوپراسپرتساز ایتالیایی روی ساخت ابرخازنهای سبکوزن و امکان استفاده از بدنههای فیبرکربنی برای ذخیره انرژی الکتریکی متمرکز شده است.
لامبورگینی با انستیتو فناوری ماساچوست (MIT) در چند پروژهی تحقیقاتی با محوریت ابرخازنهای ذخیرهی انرژی که میتواند سریعتر شارژ شود و انرژی بیشتری را نسبت به باتریهای لیتیومیون با اندازهی مشابه در خود ذخیره کند و همچنین روشهای ذخیرهسازی انرژی در مواد جدید همکاری میکند.
ریکاردو بتینی، رئیس بخش مدیریت پروژه تحقیق و توسعه لامبورگینی گفت مشخص است که آینده از آن انرژی برق خواهد بود، اما الزامات فعلی وزن باتریهای لیتیومیون بدین معنی است که هماکنون بهترین راهحل موجود برای این شرکت نیست. بتینی افزود:
لامبورگینی همیشه بهمعنی سبکی وزن، عملکرد، لذت و ارتباط بین خودرو راننده بوده است. ما باید این موارد را در آینده برای خودروهای سوپراسپرت خود حفظ کنیم.
سال ۲۰۱۷ فناوری یادشده در خودروی مفهومی ترزو میلنیو (Terzo Millennio) به پیشنمایش گذاشته شد. از ابرخازن کوچکی نیز در مدل ۸۱۹ اسب بخاری Sián FKP 37 بهره گرفته میشود. این مدل از پیشرانه ۶/۵ لیتری خورجینی ۱۲ سیلندر لامبورگینی در ترکیب با موتور الکتریکی ۴۸ ولت و ابرخازن استفاده میکند. موتور الکتریکی، ۳۴ اسببخار قدرت و ۳۴ کیلوگرم وزن دارد و لامبورگینی ادعا میکند که سه برابر سریعتر از باتری لیتیومیون با اندازهی مشابه شارژ خواهد شد.
اگرچه ابرخازن مورد استفاده در خودروی سوپراسپرت سیان نسبتا کوچک است، لامبورگینی و MIT تحقیقات خود را دراینزمینه ادامه میدهند. آنها اخیرا پتنت جدیدی بهنام خود ثبت کردهاند که میتواند بهعنوان مبنای فنی برای ابرخازن قدرتمند نسل آینده مورد استفاده قرار گیرد.